Przejdź do głównej zawartości

Szkolenia okresowe kierowców

 

Każdy kierowca zawodowy zobowiązany jest do przejścia okresowego szkolenia co 5 lat. Szkolenie takie ma na celu odświeżenie wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz przedłużenie uprawnień do wykonywania zawodu.
Na tego typu szkoleniach ugruntowana zostaje wiedza z zakresu bezpieczeństwa i komfortu pracy w zawodzie kierowcy. Szczególny nacisk kładzie się na bezpieczne poruszanie się po drogach oraz przygotowanie swojego stanowiska pracy w taki sposób, aby poprawić bezpieczeństwo jazdy.
Szkolenia okresowe kierowców są obowiązkowymi szkoleniami dla wszystkich kierowców posiadających prawo jazdy kat. C i/lub D oraz świadectwo kwalifikacji, którzy wykonują zawodowo przewóz drogowy. Szkolenia okresowe mają charakter cykliczny i należy je powtarzać regularnie co 5 lat.
Konieczność przeprowadzania takich szkoleń wynika z przepisów ustawy o transporcie drogowym i rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy.
W przepisach prawa pracy jest informacja, że pracodawca nie ma obowiązku ponoszenia kosztów takich szkoleń pracownika, którego zatrudnia na stanowisku pracy kierowcy.
Przyjmuje się, że koszt ten ponosi sam zainteresowany, czyli kierowca, chyba że dojdzie do porozumienia z pracodawcą o całkowitym lub częściowym zwrocie kosztów szkolenia.
Jedynie, na co wskazuje przepis art. 2373 § 2 Kodeksu pracy – pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie, a odbywa się ono w czasie pracy.
Szkolenia okresowe przebiegają w formie cyklu zajęć lub kursu okresowego. Obejmują określoną liczbę godzin zajęć teoretycznych, które realizowane są w blokach programowych przystosowanych do konkretnych kategorii prawa jazdy. Poszczególne wykłady podzielone są tematycznie. W zakresie obowiązkowym zawarte są informacje objęte kwalifikacją wstępną. Dotyczą m.in. zasad racjonalnej jazdy z uwzględnieniem i stosowaniem przepisów bezpieczeństwa, a także obsługi i logistyki w aspekcie ruchu drogowego, środowiska oraz zdrowia kierowcy. Poszczególne moduły szkoleniowe obejmują również ogólną tematykę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz czynnika ludzkiego w przewozie drogowym. Często poszczególne ośrodki szkoleniowe oferują możliwość wygodnego odbycia części zajęć w formie e-learningu.

Komentarze

  1. Czy kierowca zostaje wysłany na takie szkolenie z firmy?

    OdpowiedzUsuń
  2. Nasza firma która zatrudnia kilku kierowców wysłała na szkolenia, oczywiście koszty pokryła firma

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja musiałem zapłacić sobie sam, ale jeżdzę na taksówce, więc wyboru nie miałem :/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Praca w systemie akordowym – zasady

Wynagrodzenie akordowe stosuje się najczęściej w przypadku gdy priorytetem dla pracodawcy jest wypracowanie danej ilości pracy. Od efektu ilościowego zależy wysokość wynagrodzenia. Wynagrodzenie za pracę w formie akordu powinno być ustalone w umowie o pracę i odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniać ilość i jakość świadczonej pracy ( art. 78 § 1 K.p. ). Wynagrodzenie za pracę powinno być ustalane według zasad wynagradzania obowiązujących u danego pracodawcy. Przepisy Kodeksu pracy wskazują na możliwość stosowania norm pracy stanowiących miernik nakładu, wydajności oraz jakości świadczonej pracy przez pracownika. Normy pracy są ustalane na podstawie organizacji pracy oraz mogą być zmieniane w miarę wdrażania usprawnień zapewniających wzrost wydajności pracy. Normy te wskazują, ile produktów pracownik powinien wykonać w określonej jednostce czasu. Stosuje się kilka norm pracy z wynagrodzeniem akordowym, a w szcz

Zwolenienia grupowe

Zwolnienie grupowe jest to zwolnienie w sytuacji gdy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników w okresie nieprzekraczającym 30 dni, przeprowadza redukcję zatrudnienia, wypowiadając umowę o pracę lub na mocy porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracowników i zwolnienia te obejmują: 10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników, 10% pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 100, jednakże mniej niż 300 pracowników, 30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 300 lub więcej pracowników. Do stanu zatrudnienia nie wlicza się pracowników tymczasowych oraz innych osób świadczących pracę w ramach innych niż stosunek pracy stosunków prawnych (np. umów zlecenia). Przyczyny niedotyczące pracownika – są to okoliczności, będące przyczyną rozwiązania umowy niezwiązane z osobą pracownika (np. przyczyny ekonomiczne, organizacyjne, upadłość, likwidacja). Okres 30 dni oblicza się na podstawie odpowiednio stosow

Odpowiedzialność karna pracownika

Jeżeli w miejscu pracy zdarzy się przestępstwo typu: przywłaszczenie mienia, kradzież, bójka, pobicie,  naruszenia nietykalności cielesnej, podrabianie czy przerabianie dokumentów lub przestępstwo związanie z własnością intelektualną, naruszeniem zasad uczciwej konkurencji - wtedy reguły postępowania wobec pracownika, który popełnił dany czyn ustalane są poprzez znaczenie i skutki tego czynu dla firmy i otoczenia. Konsekwencje dla osoby która dopuściła się przestępstwa zależą od praktyki przyjętej u pracodawcy. Obowiązek powiadomienia o wydarzeniu obejmuje wszystkich, bez znaczenia czy jest to pracodawca, czy jego podwładny. Dotyczy to przestępstw ściganych z urzędu (art. 304 § 1 kodeksu postępowania  karnego). Dla pracodawcy i pracowników będących świadkami przestępstwa oznacza to, że należy zgłosić zdarzenie, w szczególności takiego jak: przywłaszczenie mienia (art. 284 k.k.), kradzież  (art. 278 k.k.), oszustwo (art. 286 k.k.), podrobienie lub przerobienie dokument